Ved du hvor du har sat digitale fodspor
Digital familie

ALLE (SMÅ) FODSPOR HAR STOR BETYDNING

Du har sikkert styr på de indtryk du giver og ved hvordan du giver et godt førstehånds indtryk. Men har du også styr på dine aftryk? Altså aftryk som i de fodspor som vi sætter og påvirker planeten med. Plastikposer er ved at blive udfaset, snart får sugerør af plast og andet engangsservice også deres tur. Men dine digitale fodspor bør også få din opmærksomhed, for ingen fodspor er uden betydning, ihvertfald ikke på sigt.

Foto: Jessica Klaus via Pexels

Dine fodspor er værdifulde, og dine fodspor kan gøre stor skade. Hvis vi taler miljø og CO2, er de fleste nok helt med på hvordan deres handlinger påvirker og er bevidste om hvor deres indsats kunne være større. Vi er efterhånden rigtig godt med, når det kommer til vores miljømæssige fodaftryk og vi er ved at forstå at det er sidste udkald. Når det kommer til de digitale fodspor virker det måske mere abstrakt. Hvert lille fodspor vi sætter kan have en effekt, jaja. Men hvorfor er det lige at vi skal gå op i vores digitale fodspor?

Og hvordan kan dine fodspor kan have betydning for dig, dine forbrugsvaner og for samfundet?

Dine digitale fodspor

Foruden det, at vores digitale spor kan opfanges af folk der vil narre os eller misbruge vores identitet, så er der også områder hvor vi kan spænde ben for os selv. Vi forandrer os, udvikler os, og hvis ikke, så forandrer verden sig. Men de ting vi gør i den virtuelle verden kan vare ved, det kan stemple os og begrænse os. Når man er ung, kan man let komme til at gøre ting som man ikke er så stolt af. Børn afprøver sprog og grænser og de lærer af det, men det føles overvældende hvis ikke dette erfares i et lille trygt forum. Det kan være så let at træde ved siden af. Enda blive misforstået.

Hvor de ting som vi gør i den fysiske verden kan sladres om og genfortælles så er der et klart problem med dette; vi ved at en fjer kan blive til fem høns. Den digitale verden har en helt anden autenticitet. Det at dokumentere ting der er sket i den digitale verden kan være langt nemmere. Det skrevne ord er i nogle situationer mere troværdigt end det talte.

Ting man gør online kan påvirke ens fremtid, fx noget så vigtigt som jobsøgning. Skulle en eventuel chef Google dig, bør han nok undgå at finde tegn på at du er en bully eller har lavet kriminelle ting. Hvis ikke vi er forsigtige med vores digitale færden kan det måske have en effekt på vores fremtid. Desuden er publikummet til vores handlinger, i den fysiske verden, ofte langt mindre end puplikum til vores handlinger online. Men det er ikke kun direkte, – forårsaget af os selv, at vores digitale fodspor kan lave ringe i vandet.

The big (data) picture

Menneskets online opførsel har stor værdi i en digital tid. Det har nemlig været rigtig nemt at opfange oplysninger, handlinger og enda i lange kæder. Big data er enorme samlinger af sådanne informationer om folk. Kæmpe store mængder, for store til at transportere. Men ud af big data kan man beregne sig frem til ting. For når nok specefik data bliver sammenlagt kan man se eller finde mønstre. Det har en stor værdi for virksomheder, for når de ved noget om dit handlingsmønstre kan de imødekomme dem. Hvis ikke du fragiver dig nogle oplysninger vil der ikke kunne målrettes annoncer, du vil heller ikke kunne bruges til at lave diverse profileringer. Andre med en profil lig din vil selvfølgelig stadig. Så selv om du ikke er med i “mellemregningerne” kan du altså godt modtage tilbud som er dannet ud fra big data.

Dine rettigheder efter GDPR

I dag har vi retten til at bestemme hvilke data som bliver behandlet om os. Og vi har retten til at blive glemt. – Altså, at kunne trække vores oplysninger tilbage. Det er vores ret. Men desværre skal vi “fjerne” vores data fra hvert enkelt sted, vi har besøgt, hvis vi ønsker at slette alle spor. Jeg spår dog ikke at det gør det store udsving i big data land, om vi gør det eller ej. Man glemmer jo ofte hvilke sider man besøger og bruger. Gør du ikke også? Men det skal slet ikke lyde som om at det er ubetydeligt og nyttelst. Men hvis du ønsker at blive “glemt” bør du nok gøre det for et ønske der er personligt. Men i princippet kan du sagtens kalde dine oplysninger tilbage. Problemet kan opstå med de data der er samlet, før GDPR trådte i kraft. Der var det nemlig meget vagt oplyst hvis man vidrehandlede data. Og hvem der blev givet oplysninger til.

Vi ved heller aldrig hvilke oplysninger der har været brugt, men alle oplysninger kan i princippet bruges til at danne baggrund for mønstre, så længe der er informationer nok. Men for os brugere betyder det egentlig ikke særlig meget, når vi trækker oplysninger tilbage. Vi får faktisk det hele.

Når de ved ting før du gør…

Det er lidt ligesom en highly advanced beregning af den, som forudser at 9 mdr efter strømafbrud, vil fødselstallet stige. Men modsat den letforståelige forudsigelse er der, med big data, utallige aspekter at regne på.

Væbnet med big data kan virksomheder tilbyde dig produkter, enda før behovet opstår.

Jeg har hørt en historie om big data beregninger der blev brugt til at forudse kvinders graviditet. Pga nogle specifikke adfærdsmønstre kunne man, med stor sikkerhed, vide hvornår en kvinde var blevet gravid. Derved kunne virksomheder vise og tilsende reklamer for babytøj oa. Da en meget ung hjemmeboende kvinde var blevet berørt af det, var virksomhederne blevet kontaktet af de vrede forældre. Historien lød at den unge kvinde rent faktisk var gravid og at hun endnu ikke var blevet bevidst om det.

Det er dog ikke alt sammen skidt og skræmmende. Og selvom at alle små fodspor har en betydning for virksomheder kan deres annoncer faktisk komme os forbrugere til gode. Vi kan nemlig bruge det til at indse en masse om os selv.

Se dig selv fra oven

For den der let bliver fristet kan big data være en udfordring. Hvis du har et veludviklet købegen og til tider mangler selvkontrol og overblik over månedens budget, kan diverse målrettede forslag og tilbud måske godt være irriterende.

Men måske kan du bruge det til at indse nogle ting om dig selv (Fx: jeg køber alt for mange beauty produkter). Hvis du er på vej ud på et skråplan med gambling eller overdrevet brug af mobilen kan det være en eyeopener hvis du bliver bombarderet med annoncer om behandling for ludomani.

Men det er i virksomhedernes interesse og ikke forbrugerens. Vi behøver reelt ikke algoritmer til at fortælle os om vores behov up front.

Noget af det smukke ved mennesket er jo at det altid er i stand til at skaffe hvad det får behov for, når behovet opstår. Vi forstår at overleve og har også godt af at få trænet vores kreativitet. Og vores evne til at komme på løsninger når det brænder på.

Hvad der i sidste ende er vigtigt er at du kender din værdi og forstår din rolle i det store digitale puslespil. Derved kan du aktivt forsøge at vælge hvornår du vil være en spiller og hvornår du ikke vil.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.