Digital detox? Bør du trække stikket for en tid?
Digital familie

DIGITAL OVERLOAD

Digital overstimulering? Frustration, konstant træthed og glemsomhed er nogle af symptomerne på at dit digitale bærger kan være ved at flyde over. Personligt kan jeg mærke at jeg skal passe på når jeg efter en del skærmbrug, får hovedpine og dårlig samvitighed. Men hvorfor får man digital overload? Bearbejdningen af informationer for dem der dagligt er online er enorm og det kan påvirke dig negativt. -Selv ubevidst behandler hjernen indtryk. Må jeg lige sige; stakkels underbevidsthed.. -Det er altså en opskrift på dårlig søvn.

Hvis ikke der bliver gjort noget ved digital overstimulering kan det resultere i en stresset tilstand. Og en stresset hjerne er mistænkt for at forhøje risikoen for demens og alzheimers blandt andre. Digital overstimulering er derfor ikke noget du bør gå rund med, både for din egen skyld men også dine børn og omgangskreds.

Foto: Ravi Kant via Pexels

Digital detox?

Jeg misunder de mennesker som beslutter sig for at gå offline og tage en total digital detox jævnligt. Hvor kliche det end lyder, er det bare rigtigt sundt. Jeg anser ikke mig selv som værende så struktureret at det er løsningen. Planlægning og regelmæssighed har jeg det lidt svært med. Jeg er mere typen der sætter ind når advarselslamperne lyser. Og selvom det i den forbindelse er godt med en stor del selvkontrol, er det ikke nødvendigt. Hvis det er svært at sætte grænserne selv, er der nemligt apps som kan bruges.

Men for at forebygge og behandle kan man sætte grænser på følgende områder:

Rens ud

Filtrer den information du modtager. Som hvilke notifikationer du får og maillister du er på. Ofte kan vi finde noget vi ikke rigtig behøver og mellem arbejdsmail og notifikationer fra barnets institution kan det i længden være mega frustrende at kigge på telefonen, for at finde en opfordring til at købe et nyt smartphone cover. Undgå unødvendige forstyrrende elementer og ryd jævnligt ud i det du ikke har brug for. Den tid du bruger på oprydningen vil du hurtigt få igen.

Time management

Find tid til at have “fri”. Hvornår skal din hjerne skal have pause? For det bør siges igen og igen, du kan ikke “lade op” mens du tjekker din telefon. De fleste har lyst til at slappe af 5 minutter efter en lang arbejdsdag men hvis det er med din telefon i hånden, gør du dig selv en bjørnetjeneste. Sæt tid af til at være skærmfri eller sæt tid af til at bruge skærmen. Det kommer vel an på hvordan du ser på det. Men gør det klart for dig selv hvornår der er tid til at tjekke nyheder og mails og hvornår det ikke er. En hel fridag er måske enda en mulighed. Smartphone-fri søndag?- Dine børn vil elske det

Gevind kontrollen

Øv dig på selvbeherskelse og gevind kontrol. Det pligtopfyldende menneske vil forsøge at svare og tjekke telefonen, men inden længe kan det udvikle sig til at vi føler os som slaver af vores telefon. Ligesom at du gør godt af at tjekke og svare af SMS på udvalgte tidspunkter er det også sundt at vide hvad der er vigtigt. Små ting som ikke at tjekke telefon når du går på trapper er værdifuldt. Vores dag bliver så fyldt med skærme. Gevind følelsen med din irl interaktion. Tag ikke telefonen hver gang den bibber. Prøv at vær en telefon-anarkist eller sæt telefonen på flytilstand. Hvis det virker fjollet eller udfordrende er du måske typen som vil kunne have glæde af apps der gør arbejdet.

Brug naturen

Det lyder lidt hen af digital detox, ja. Men der er altså ikke meget der har en bedre virkning end at søge ud i naturen. Især når du allerede har mærket til de negative reaktioner på digital overload. Derudover er ekstra søvn, afslapning og tid brugt på sig selv, rigtige gode alternativer. Men tid med sig selv er altså ikke lig med netflix eller gaming, sorry to say!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.