digital kommunikation
Digital familie

DEN DIGITALE DIALOG:
SÅDAN SKABER VI EN GOD ONLINE KULTUR

Digitale produkter er overalt og vi bruger dem hele tiden. Men aldrig har det været sværere at vide hvordan man bør kommunikere via dem. Dem der overskrider grænser og uvidende foretager sig ulovlige ting online er fra alle samfundslag og i alle aldre. Det kan handle om trusler, deling af private ting eller en diskriminerende adfærd.

Og ærlig talt, vi kan være rigtig væmmelige over for hinanden online. Faktisk er nogle af de aller mest opmærksomme på problemet, de oplyste preteens. Det kan vi takke systemet for, for digital dannelse har været skolelærenes ansvar lidt for længe. Men bør vi overlade det udelukkende til dem? Og desuden er det jo heller ikke alle der har været lige heldige at have en skole der har sat max ind på den digitale dannelse.

Den gode online opførsel

Netikette (af: net-etikette) er uskrevne regler der opfordrer til at man bruger sin sunde fornuft og forsøger at handle etisk online. Men det er ikke altid så let som at sige; nu er der nogle socialt acceptable måder at opføre sig på, og dem følger vi.

Online kommunikation er sjældent så civiliseret som kommunikation er offline. Og online høflighed kan man lede længe efter. Det er nemlig alt for let at glemme personen af kød og blod i den anden ende når man selv sidder foran en skærm. Og det er alt for let at glemme at man har et ansvar når man identificeres via en IP.

Konsekvenserne af vores online adfærd kan være svære at forstå. Men vi mennesker har brug for at kommunikere og vi har brug for andre mennesker. Derfor bør vi ikke støde folk fra os. Internettet virker som en stor legeplads, men nettet er vigtigere endnu, et kraftfuldt værktøj. Et værktøj som vi bør bruge med respekt.

Noget af kommunikationen går tabt

Kropssprog er en utrolig vigtig faktor for at forstå et budskab. 7% af vores kommunikation er det sagte ord, 38% er vore stemme og tone og tilsidst 55% er kropssprog.

Det kan tydeligt være svært at forstå en besked korrekt, når man fjerner de 2 tungest vejende elementer. Læg så oveni hvor forskelligt folk tyder tegn og emojis. Og hvor meget folk bruger dem på skrift. Det kan “sløre” budskabet yderligere.

Jeg selv elsker at bruge udråbstegn. Jeg elsker det! Jeg brugte dem gerne i hver 3. sætning. For mig betyder det nemlig at jeg er ivrig og entusiastisk. Men mange andre ser det derimod som om jeg råber eller er sur.

Der er meget af budskabet der kan gå tabt i den online kommunikation, derudover kan vi forstyrre budskabet unødigt med vores personlige skriftsprog. Derfor er det endnu vigtigere at være opmærksom på at være hensynsfuld og taktfuld når man kommunikerer på skrift.

Misforståelser opstår derfor let online. Og er også svære at udrede. For at undgå konflikter bør vi som udgangspunkt være venlige og respektfulde. Men at sætte klare grænser er altså lige så vigtigt.

Den gode online kommunikation?

3 råd til en bedre online dialog:

  1. Tal pænt til hindanden

    Man bør være ligeså høflig som man ville være det offline. Der sidder en person i den anden ende som kan blive oprigtigt såret over det du skriver. Prøv at overvej om du ville sige tingene til en person direkte. Og tal til andre som du selv vil tales til gælder altså også online.

  2. Respekter andres privatliv

    Det er vigtigt at altid respektere folk, deres rettigheder og deres privatliv. Der er en del love man kan overtræde på den konto. Husk også at det går den anden vej. Folk må ikke diskriminere dig, dele dine private oplysninger eller billeder som du ikke har givet tilladelse til.

  3. Vær klar i din kommunikation

    Der kan opstå misforståelser når vi ikke er kortfattede og når vi bruger unødige tegn og emoji’s. Det er dog noget andet i subkulturer. Hvordan du skriver med dine venner og nære er et kapitel for sig selv. Men du bør bruge en anden “digital tone” når du skriver med folk der ikke kender dig.

Den digitale kulturs udfordringer

Som tingene er pt er den enkeltes rolle afgørende. Der er brug for det gode forbillede. Og der er (generelt) brug for afklaring. Der er brug for viden om hvad der er rigtig og forkert, hvad der er ulovligt og lovligt.

Der er brug for at tale om deling af private ting, -at gøre det helt klart hvornår ting er private. Forståelse for hvornår noget er loven og hvornår noget er god eller dårlig opførsel. Ytringsfrihed vs. udlvering af andres private informationer. Trolling vs. online chikane.

Der er brug for forståelse for begreber, som hvornår en interesse i et andet menneske bliver til online stalking.

For når enkelte personer viser vejen vil vi i sammen kunne skabe en kultur med respekt for det enkelte menneske.

Forældrenes rolle i den digitale dannelse

Heldigvis er uddannelses institutionerne på opgaven, men i min optik er det en for stor opgave at stå med alene. Derfor har børnene brug for at vi forældre kommer ind i kampen og tager samtalen op. For det er vel os som vores børn, bør kunne gå til hvis de er offer for online drillerier eller værre.

Gennem samtaler er det ikke kun vores børn der bliver klogere men også os forældre. En viden vi kan bruge til at hjælpe barnet hvis de kommer i en uheldig situation. Måske ved børnene meget om teknologi men at løse problemer har de stadig brug for støtte til.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *