Særligt sensitive bearbejder mange indtryk
Digital familie

TAG DIT SENSITIVE BARN MED PÅ DRØMMEREJSE

Særligt sensitiv, – det er der mange der er. Men det kan være en ekstra stor udfordring for det sensitive barn. Der er meget at leve op til men når man samtidig behandler indtryk på fulde drøn, kan det blive for meget. Det kan være rigtigt svært for et barn at finde ud af hvornår og hvordan man skal sige fra og lukke af. Og det er ret nødvendigt at kunne og gøre når man er sensitiv. Hvis man ikke gør det, kan det resultere i at det hele bare føles alt for overvældende. På nettet er der masser af test og artikler som lister kendetegn på sensitivitet.

Foto: via Pexels

Udfordringer for det særligt sensitive barn

Stærke følelser, markante sanseindtryk og en tendens til at suge til sig, gør at overstimulering hurtigt sker. Som en sensitiv person kan det være lidt svært at vide hvad man skal leve op til, for man forventer rigtig meget af sig selv. Samvittighed og selvkritik arbejder det sensitive person meget med. Man har ofte en meget stærk retfærdighedsfølelse og det kan være meget hårdt at overvære uretfærdighed. Som forælder til et sensitivt barn bør man lige læse (de første par linjer) denne vildt smukke sammenligning fra bloggen mother.ly.

En lille bonus fact til forældre af sensitive: Dit barn vil ofte reagere på noget andet end det der reelt har været triggeren. For den konstante bearbejding af indtryk efterlader ikke meget tid til at samle tankerne (at finde ro er faktisk noget som man aktivt skal søge). At “trække stikket” er ikke en mulighed de fleste børn kan vælge aktivt. Heller ej har de den kognitive erfaring til at tage dette valg. Parret med at barnet måske ikke ved at det blevet overstimuleret eller at det stadig bearbejder dage(n)s indtryk. Når barnet ikke får samlet tankerne eller får unloaded dagens oplevelser vil det akkumulere og virke som en ond cirkel. Det at bearbejde indtryk er en udfordring men noget som vi forældre kan hjælpe de sensitive børn til.

Sensitiv og teknologi

Det er selvfølgelig ikke så ligetil at forklare for et barn som stadig lærer at forstå verden og sine følelser. Et sensitivt barn kan derfor have rigtigt godt af at lave nogle øvelser som “tvinger” kroppen og hjernen til at geare ned. Og når det er en behagelig måde det bliver gjort på vil barnet, med større sandsynlighed, ikke frygte metoden.

Der er heldigvis meget man kan gøre for at hjælpe det sensitive barn og teknologien har flere løsninger som kan hjælpe. Men som værende sensitiv selv har jeg en mening om teknologi og sensitivitet. Og den er bestemt ikke kun positiv. Derfor bør man gøre børnene den tjeneste at sortere lidt ud i det der har en negativ effekt på barnet og erstatte det med noget som gør barnet godt.

Sociale medier, telefoner, tablets oa. kan være stressende faktor. For alle. Men med det sensitive barns udfordringer bliver det ikke lettere. På Sociale medier møder de en del konkurrence, uretfærdigheder ser de i klip og reklamer. Sanseindtrykkene kan være ekstra brutale når verden siger digital tidsalder og informationer, stemninger og billeder er noget vi bliver bombarderet med på skærme som hænger overalt. Teknologi er ikke noget man kan lade op med og derfor kan den være en ekstra årsag til en indre uro hos barnet og den unge.

Sådan kommer du igang

Det er rigtig svært at meditere, at være rolig og bare sidde. Især hvis man ikke er fuldt bevidst om gevinsten af det. Derfor kan der komme “leg” og hjernegymnastik med ind i billedet hvis man vælger versionen med en drømmerejse. Børn er jo ikke indrettet til bare at sidde stille.

At få tid til at pleje og mærke sine sanser er en rigtig fin metode til at koble af og lade op. Det kan også styrke barnets selvværd. Man får nemlig en følelse af at være meget tilstede i sin krop og man øver sig i at mærke efter og blive bevidst om kroppens evner.

Derfra er det bare at finde et hul i hverdagen hvor man kan få lidt ro. I kan sætte jer sammen og enten aftale hvor historien skal “gå hen” eller du kan føre an. Vær opmærksom på barnet, og hvis han/hun er ved at smutte kan du prøve at lade dem bestemme hvad der så sker. Måske skal i flyve hen til heste eller tigre. Alt kan ske på jeres drømmerejse. Prøv at luk øjnene og involver jeres sanser. Lugte, røre, føle varme osv. Alt den slags er rigtig vigtigt for en meditativ fantasirejse for sensitive børn. Fortæl når i afslutter rejsen. Fx at i åbner øjnene, kigger rundt i rummet, strækker kroppen og trækker vejret dybt og roligt. Skab en forsigtig overgang mellem virkelighed og drømmerejsen.

Det er rigtig vigtigt at gå betænksomt til værks. At starte forsigtigt op og ikke have store forventninger. Jo bedre en oplevelse det bliver og jo mere uforpligtende, større er chancen for at dit barn gider gentage. Og barnets fokus er svært at fastholde, så lad det ikke gå dig på hvis han/hun ikke gider. Når det bliver mere klart hvad det er i skal vil barnet måske ikke smutte ligeså hurtigt.

Løsningen til den travle familie

Men mange forældre kan simpelthen have for travlt til at sætte sig ned, jævnligt, og meditere med sit barn. Det er der heldigvis en løsning for. Til dem der ikke har tid til, eller fantasi til at fortælle lange involverende historier, kommer her de bedste gratis forslag:

Apps

Der er flere Apps der kan hjælpe det sensitive barn. Og flere apps der kan holde styr på barnets øvelser. Vær som forælder opmærksom på at det forbrug der oplyses om i apps kan være misvisende. Men det handler jo heller ikke om at tracke barnet, men om at barnet nyder øvelserne. Men for nogle kan der gå sport i det og det at kunne se eget fremskridt, kan være motiverende. Jeg har valgt kun at foreslå de gratis apps. Derved kan man prøve en af og finde ud af om det er noget for ens sensitive barn.

STOP MindfulnessSkoleApp– er tiltænkt de lidt større børn (skole børn) men det syntes jeg bestemt ikke bør afskrække nogen. Det er klart min yndlings af de to muligheder, med masser af materiale og muligheder for valg af længde på øvelserne. Det er også en god løsning til forælderen der vil samle inspiration til selv at tage barnet på guided meditation.

YOGO– er en app der har korte sessioner til både barnet og den voksne. Bemærk ikke alle sessioner er tilgængelige, nogle skal tilkøbes og kan købes direkte fra appen. Så pas på at barnet ikke selv får lov at trykke løs. Jeg syntes personligt at øvelserne er lidt for korte, men de vil passe godt til barnet som ikke har lyst til lange øvelser. Også rigtig fin som begynder-app, for den der aldrig har prøvet meditation.

Youtube

YouTube har masser af muligheder:

En guidet meditation som udføres Sammen med mor eller far. God til både børn og unge. Fortælleren er en mand og der er fokus på at opnå kropsbevisthed. Rigtig god til det frustrerede barn da man ikke skal være total inaktiv. Hav et tæppe eller en dyne ved hånden.
En kvindelig fortæller. Aktiverer fantasien og forestillingsevnen. Rigtig god til det mindre barn, det drømmende, kreative eller stille barn. Man behøver ikke at ligge ned her, meditationen kan udføres siddende, enda mens barnet tegner eller anden rolig aktivitet.
Youtube kan være en dårlig ide inden sengetid, men det er et forsøg værd. Hvis man som forælder har tid til at overvære meditationen og sørge for at der ikke bliver set andet bagefter kan det godt være det fungerer. Her er en mandelig fortæller og en god lang video. Efter min mening bedst til de børn der er 8+.
Mandelig fortæller. Videoen er god til dem som har svært ved at sove. Der er øvelser der trætter og hjælper med at falde til ro. Også god til dem som er overbelastede, stressede og har en dårlig periode. Kan sagtens bruges til de lidt mindre børn.

Jeg har set og hørt alle videoerne igennem. Jeg har ikke fundet noget stødende ved nogle af forslagne og da indlæget blev skrevet, indeholdt videoerne heller ikke forstyrrende reklamer. Bare husk at slå autoplay fra før i starter 😉

Rigtig god fornøjelse!